okruh jakubovsky vrch 006Krásnu jeseň s nádherným počasím sme využili na spoznávanie okolia Jakubovského vrchu, ktorý sa nachádza na hlavnom hrebeni Javorníkov a prechádza ním červená hrebeňová značka.

Pre prístup ku nemu sme zvolili Rudinskú dolinu, na parkovanie využívame miesto pri poslednej autobusovej zastávke, kde končí asfaltová cesta a kde sa otáča autobus. Ku autu sa musíme vrátiť, takže vymýšľame okruh, čiastočne mimo turistických značiek. Využijeme chodníky, ktoré sú medzi osadami.

Na začiatku pokračujeme pešo hore dolinou popri potoku po spevnenej ceste, až prichádzame na koniec pod osadu U Rapáňov. Ku osade vychádzame po strmšej ceste, ktorú zmierňuje serpentína. Je tu iba pár chalúp, ale je tu o to krajšie, obdivujeme aj staré stodoly povedľa výstupovej cesty. Nad osadou vychádzame hore na hrebeň. Odbočujeme doľava a mimo značky sa napájame na modrú značku, ktorá sem prichádza od Kazíckej Kýčery. Po modrej značke zakrátko prichádzame do sedla Pod Grapou nad osadou Mračkov. Je to krásne miesto, s peknými výhľadmi, vidíme Kamenité s rozhľadňou, ale aj špicatú strmú Zarúbanú Kýčeru, kde je tiež rozhľadňa.

Potom, ako sa nabažíme výhľadov, sa po červenej značke vraciame naspäť nad osadu U Hutyrov a U Čulákov ku malej bielej kaplnke na kraji lesa. Od kaplnky obzeráme malebné chalúpky a krásne sfarbenú jesennú prírodu. Tento rok je jeseň naozaj úžasná, bez dažďa a zrážok.

Pozeráme sa aj na časť hrebeňa Malej Fatry, a potom sa znova ponárame do lesa. Buky sú krásne sfarbené do zlatohneda a kontruje im žlté sfarbenie smrekovcov opadavých. Fúka, a tak padá žlté ihličie. Ani sa nenazdáme a po krátkom stúpaní sme na Jakubovskom vrchu. Výhľady sú skvelé, bez hmly a oblakov, je úplne čistá modrá obloha. Vidíme veľkú časť Beskýd s dominantnou Lysou horou a Javorníky. V nich mnohé známe kopčeky ako Marťácky vrch s rozhľadňou, či výhľadový Chotárny kopec alebo mohutnú Veľkú Raču. Viac vpravo vidieť aj celý hrebeň lúčnej Malej Fatry a máme šťastie aj na ďaleké pohľady ku Kubínskej holi a Roháčom - približujeme si ich cez ďalekohľad.

okruh jakubovsky vrch 004

Hoci je veterno, máme šťastie, že na Jakubovskom vrchu panuje závetrie, a tak tu dlhšiu chvíľu opekáme. Je tu stolík s lavičkami a s ohniskom. Drevo zbierame pri sucháčoch, ktoré sme si všimli pri chodníku. Na slniečku je príjemne teplúčko a špekáčky a slaninka miznú v našich žalúdkoch. Prichádza sem partia na koňoch. Dávame sa s nimi do reči - od Semeteša idú až do Oščadnice a potom naspäť do Vysokej nad Kysucou.

Po oddychu pokračujeme z Jakubovského vrchu po modrej značke ponad Balošákovcov a schádzame lúkami popred chalupy U Grešákov. Rozhodujeme sa ísť ku Tabačkovcom, popred chalúpky vedie vyšlapaná cestička. Z južnej strany sú listy na stromoch už opadané, sú dlhé tiene. Je piatok, a tak je tu chalupárov pomenej. Vychádzame ku malej kaplnke na modrej značke, lesu tu ubudlo. Po modrej značke vedúcej ku Nesluši ideme iba kúsok. Potom, ako po prudšom klesaní prichádzame do zalesneného sedielka, odbočujeme z hrebeňa doprava – na stromoch sú červené šípky a prichádzame ku osamoteným dvom chalupám na kraji lúky. Dolu doprava schádza širšia cesta, my však odbočujeme doľava po menej výraznom chodníku pokrytom lístím, ktorý ide po vrstevnici ku chalupám Urbanovci. Chvíľu je to napínavé, kontrolujeme polohu aj podľa GPS.

javornicke osady okruh 003

Prechádzame lesíkom a napokon šťastlivo vychádzame na lúkach pri chalupách, ako sme chceli. Od horných chalúp schádzame aj ku nižšie položeným chalupám. Pri jednej z nich je veľký oplotený pozemok. Popri plote prechádzame doľava a potom sa krútiac popod chalupy napájame na širšiu cestu. Serpentínovo menej strmo schádzame posledné výškové metre, a potom sa v zákrute napájame na cestu, ktorou sme ráno vychádzali hore dolinou. Ku autíčku to máme už iba pár minút – tu sa náš turistický okruh uzatvára.

Rudinskú dolinu sme navštívili niekoľkokrát a radi sa tu vraciame. Je tu veľké množstvo osád a chalúp a je tu stále čo objavovať. Jakubovský vrch je výhľadovo pekná čerešnička na torte. Určite sa sem oplatí ísť. Náš výlet s deťmi aj s opekaním trval asi 5 hodín, mal asi 12 kilometrov. My sme sa nikam neponáhľali a naplno sme si užívali krásnu jesennú prírodu a ďaleké výhľady.

Verím, že článok bude inšpiráciou na návštevu aj pre iných nadšencov turistiky, ktorí radi objavujú nové zaujímavé miesta. Presná trasa s GPX súradnicami je sprístupnená na portáli turistickamapa.sk, presnejšie na linku mapy.dennikn.sk

Prajem veselé objavovanie.
Jana Bílešová

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.