Mnohí z nás si spomínajú na slovenské koruny, ktorými sme platili pred zavedením eura v roku 2009. Po štrnástich rokoch uzreli svetlo sveta nové koruny, za ktorými stojí Organizácia cestovného ruchu Kysuce. Tá pretavila prvotnú myšlienku Petra Kolembusa do hmotného produktu cestovného ruchu.
Kysucké koruny nie sú reálnym platidlom. Prvá limitovaná edícia obsahuje tri suvenírové koruny s vyobrazenými prírodnými a kultúrnymi pokladmi a osobnosťami, ktoré sa spájajú s regiónom. Svoje miesto tu našiel herec Jozef Kroner, dramatik Ján Palárik a posledný astronaut kráčajúci po povrchu Mesiaca Eugen Andrew Cernan. Nechýba ani Mestský dom v Čadci, kaplnka Ružencovej Panny Márie zo Zborova nad Bystricou, kaplnka Panny Márie na Živčákovej, Slovenský orloj a Milošovské kamenné gule.
Novinku ocenia zberatelia aj návštevníci regiónu
Hlavnou činnosťou Organizácie cestovného ruchu je podpora marketingu a prezentácia regiónu Kysuce ako atraktívnej dovolenkovej destinácie. Od svojho vzniku v roku 2012 vydala už nespočetne veľa propagačných materiálov, ktorými dokumentuje zaujímavosti regiónu, podporuje infraštruktúrne projekty a marketingové aktivity.
Riaditeľka organizácie, Emília Maloušová verí, že tento nový produkt cestovného ruchu ocenia nielen zberatelia, ale aj návštevníci regiónu. „Prostredníctvom sociálnych sietí sledujem aj zvýšený záujem zo strany samotných Kysučanov, ktorí by chceli tieto koruny získať. Táto prvá limitovaná edícia nie je však predajná. Získať ju možno len prostredníctvom súťaží na sociálnych sieťach, resp. u členov organizácie. Do obehu sme dali niekoľko stoviek kusov kysuckých korún.“
Každá koruna z tejto série je vytlačená na špeciálnom ceninovom papieri, ktorý v sebe obsahuje bezpečnostné UV vlákna zabezpečujúce nemožnosť napodobenia. Koruny obsahujú poistný vodoznak a jedinečné označenie značiace konkrétny kus v sérii. Aj vďaka týmto bezpečnostným prvkom je výroba korún finančne nákladná a samotný projekt bol realizovaný s finančnou podporou Ministerstva dopravy SR.
Hovorí predseda Organizácie cestovného ruchu Kysuce, Matej Šimášek: „Ide o zberateľskú raritu, ktorej zámerom je predovšetkým podpora a propagácia cestovného ruchu v regióne. Zároveň je prínosom aj zvyšovanie povedomia verejnosti o významných kultúrnych pamiatkach, turistických lokalitách a známych osobnostiach. V prípade úspechu vznikne obchodný model, ktorý umožní turistickým lokalitám generovať tržby a teda aj zaujímavý príjem, ktorý môže byť použitý na zveľadenie a podporu zachovania kultúrneho dedičstva a rozvoj cestovného ruchu.“
Súťaž o sériu kysuckých korún ukončená
Nakoľko kysucké koruny si u nás za eurá momentálne nekúpite, usporiadali sme súťaž. Po jej vyhlásení sa nám ozvali súťažiaci, prví piati vyhrali sériu 3 kysuckých suvenírových korún. Výhercovia sú: Eva K., Tomáš K., f500, Pavol K., Peter K.
OCR Kysuce