zimna udrzbaS výdatným snehom zápasila najmä Orava a Kysuce. Len v priebehu dvoch dní najazdili krajskí cestári Správy ciest ŽSK takmer 24-tisíc kilometrov.

Už v novembri začala oficiálne zimná údržba, prvé výkony Správy ciest ŽSK však boli už v októbri - išlo o práce najmä v severných regiónoch Žilinského kraja. Začiatok zimy je však možné charakterizovať ako teplotne nadpriemerný. Okrem bežnej údržby na cestách vykonávala Správa ciest ŽSK hlavne kontrolnú činnosť a výkony zimnej údržby, aby sa prechádzalo tvorbe poľadovíc. Snežilo len minimálne a to prevažne len na horských prechodoch. Do konca rok 2020 sa preto odpluhovalo len 3 300 km, čo je zhruba o 7200 kilometrov menej ako rok predtým.

Pravá zima prišla až v januári

I v prvých januárových dňoch boli teploty priaznivejšie na toto zimné obdobie. Až posledné dni ukázali, že pravá zima len začala a to v utorok 12.1.2021. Vozidlá zimnej údržby Správy ciest ŽSK najazdili od utorka (12.1.) do stredy (13.1.2021) takmer 24-tisíc výkonových kilometrov, v rámci ktorých sa spotrebovalo zhruba 1150 ton chemického a 1000 ton inertného materiálu. Z ciest bolo odpluhovaných 5 000 výkonových kilometrov.

Najviac snehu napadlo na Kysuciach a Orave, kde spád snehu bol miestami až okolo 50 až 60 cm snehu. V porovnaní s tým - na Liptove a Hornom Považí to bolo zhruba od 15 do 20 cm snehu.

,,Na výkon zimnej údržby máme k dispozícii 116 sypačov, 25 nakladačov, 6 snehových fréz ako prídavné zariadenia na traktor a 14 traktorov s radlicou. Všetky naše vozidlá, stroje sú v teréne v pohotovosti alebo v oprave. Situáciu neustále monitorujeme, sledujeme vývoj počasia," hovorí generálny riaditeľ Správy ciest ŽSK Pavol Liška. Dodáva, že najväčšie problémy pri výkone zimnej údržby spôsobujú poľadovice, intenzívny spád snehu a často i nedisciplinovaní vodiči. Na hlavných ťahoch (na cestách I. triedy) vznikajú sťažené podmienky najmä v dôsledku vysokej intenzity hlavne nákladnej dopravy, ktorá sa tu koncentruje z dôvodu nedobudovanej hlavnej trasy D1 a D3.

zimna udrzba cestari

Zimná údržba v Žilinskom kraji sa týka 1 356 kilometrov ciest II. a III. triedy. Správa ciest ŽSK však udržiava aj cesty I. triedy v správe Slovenskej správy ciest a to na základe zmluvy o údržbe v dĺžke približne 500 kilometrov. Správa ciest ŽSK v priemere za celé zimné obdobie spotrebuje okolo 18 000 t chemického a 40 000 t inertného materiálu.

Zimná údržba v číslach:

  • K 12.1.2021 najazdili krajskí cestári 110 000 výkonových kilometrov a spotrebovali 5500 ton chemického a 7 900 ton inertného materiálu.
  • K 13.1.2020 najazdili krajskí cestári 151 789 výkonových kilometrov a spotrebovali 6559 ton chemického a 12 959 ton inertného materiálu.

autor: redakcia
foto: Žilinský samosprávny kraj

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: