gastrolistkyMédia nám častokrát tvrdia, že prevádzkovatelia sú proti zrušeniu gastrolístkov. Spýtali sme sa čadčianskych prevádzkovateľov, odpoveď vás prekvapí. 

Často komunikovaná téma gastrolístky je opäť na stole. Vláda zatiaľ nerozhodla či ostanú alebo zaniknú.
Ožili tak debaty o tom, či majú stravné lístky ostať v tvare ako ich poznáme, alebo ich treba zrušiť. Spustil ho zámer v programovom vyhlásení vlády, kde cieľom je umožniť zamestnancom vybrať si medzi gastrolístkami, alebo peňažným príspevkom určeným na stravovanie. Samozrejme to vyvolalo odmietavý postoj najmä zo strany zamestnaneckých odborov a ako inak aj samotných vydavateľov gastráčov.
Názory na túto problematiku sú však rôzne. Zväz obchodu SR tvrdí, že gastrolístky ochudobňujú zamestnancov, zamestnávateľov aj prevádzky verejného stravovania. Oponenti tvrdia, že ich zrušením prispejeme k zhoršeniu stravovacích návykov ľudí.

Odkedy má Slovensko gastráče?

Gastro lístky sa schválili ešte pred dvadsiatimi rokmi za vlády kabinetu Mikuláša Dzurindu. Zákon dal zamestnávateľom na výber či zamestnancom dajú stravné lístky alebo zabezpečia stravovanie. Zákon prakticky v nezmenenej podobe žije dodnes.

Zrušenie gastrolístkov?

Gastrofirmám a ich obhajcom sa podarilo vytvoriť dojem, že gastrolístky sú benefitom pre zamestnancov, ktorý dostávajú naviac k výplate. V skutočnosti to tak nie je. Nedávno pribudlo na Facebooku ministra hospodárstva Richarda Sulíka potvrdenie, že vláda plánuje čoskoro zrušiť gastrolístky. Namiesto „gastráčov“ plánuje zaviesť príspevok na stravu iným spôsobom, a to v hotovosti. Zrušenie gastrolístkov je aj v programovom vyhlásení vlády.

Ozývajú sa hlasy, ktoré sú jednoznačne za zrušenie stravných lístkov. Argumentujú tým, že sú to zbytočne vyhodené peniaze firiem, ktoré musia odviesť vo forme poplatkov vydavateľom gastrolístkov a gastrokariet. Nie je tajomstvo, že zamestnávatelia platia poplatky za nákup gastrolístkov, reštaurácie platia poplatky za ich spätný výkup. Takto sa pekne vyskladáme na fungovanie a podnikanie niekoľkých poskytovateľov a vydavateľov stravných lístkov.

Problémom je aj veľká administratívna záťaž spojená s manipuláciou s lístkami. Treba sledovať či máte dostatočný počet lístkov pre svojich zamestnancov, prerozdeľovať ich ku každej výplate a samozrejme ich pravidelne objednávať, za čo si samozrejme vždy zamestnávateľ priplatí % províziu alebo fixný poplatok + doručenie straveniek, čo je v mnohých prípadoch celkom vysoká suma.
To isté je aj na strane prijímateľa poukážok teda reštauračné zariadenia a predajne. Administratíva spojená s manipuláciou zbytočne zaťažuje personál.

Peniaze alebo gastrolístky?

gastrolistky2

Z pohľadu bežného užívateľa – zamestnanca sú stravné lístky taktiež záťažou. Množstvo lístočkov v peňaženke prípadne ďalšia karta naviac sú zbytočnosť, ktorá zavadzia v peňaženke. Nehovoriac o tom, keď chcete nimi zaplatiť nákup a prepočítavate lístky či sa vám bude dať s nimi zaplatiť alebo nie. Pri nákupe za nižšiu sumu ste dokonca stratoví. Zo stravných lístkov sa totiž nevydáva. Ľudia tak či tak viac ako polovicu gastrolístkov minú na iných miestach ako v stravovacích zariadeniach a reštauráciach.

Platnosť stravných lístkov

Ďalším problémom je aj expirácia lístkov. Ruku na srdce, koľkým z vás sa stalo, že ste našli lístok, ktorý už prepadol. Prišli ste tak o nemalú sumu. Lístky, ktoré sú po expirácii už viac nevyužijete a ich hodnota prepadá v prospech stravenkovej spoločnosti. Zamestnávateľ si ich môže do určitého termínu zameniť, ale opäť sme pri zbytočnej administračnej záťaži. Tomuto sa vyhnú zamestnanci, ktorí používajú stravovacie karty, ale v menších prevádzkach ich nedokážete použiť, pretože tam nemusia mať takýto terminál.

Na opačnej strane, spoločnosti, ktoré vydávajú stravné lístky argumentujú tým, že po zrušení lístkov prestanú ľudia chodiť na obedy do reštaurácie. Gastrolístky vraj motivujú zamestnancov zdravo sa stravovať a ich zrušením je vážne ohrozené ich zdravie, pretože ľudia by mohli zmeniť svoje stravovacie návyky.

Otázka znie: Ľudia, ktorí nemajú gastrolístky sa nestravujú zdravo? Nejedia teplú stravu a nenavštevujú reštaurácie? Okrem toho, tým, že sa lístkami dá platiť aj predajniach, stratili vlastne pôvodný význam teda nákup teplej stravy.

Aký majú na to názor prevádzkovatelia zariadení? Prevádzkovatelia sú za ich zrušenie

Opýtali sme sa majiteľov reštaurácií, aký názor majú na stravné lístky. Zo šiestich zariadení, ktorým sme otázku zaslali nám odpovedali traja.

  • Mali by ostať gastrolístky v tvare ako sú teraz, alebo vyplácané skôr v peňažnej forme?
  • Myslíte si, že ak budú vyplácané v peňažnej forme, ovplyvní to návštevnosť reštaurácií?

tatrainn cadca2

„Som za zrušenie gastrolístkov v papierovej aj elektronickej forme. Výška príspevku na stravovanie sa nezmení, zmení sa len forma v akej bude príspevok vyplácaný. Návštevnosť reštaurácií nie je závislá od gastrolístkov, ale od svojej kvality a služieb,“ odpovedala na našu otázku majiteľka reštaurácie Tatra INN, Zuzana Plechová.

vanessa

Podobný názor má Zdenko Šutý z Pizzerie Vanessa: „Môj názor na gastro lístky je, že už dávno stratili význam pre reštaurácie, keďže sa nimi dá platiť v supermarketoch, potravinách atď., napriek tomu, že mali byť poskytnuté prevažne na teplú stravu. Teraz si myslím, že je to len pre nás reštaurácie iba na príťaž pri práci a stratené percentá zo zisku. Na druhej strane sa obávam, že keď sa zrušia úplne, tak isté percento zákazníkov stratí záujem o gastro služby.“

del nicky

V tom istom duchu sa niesla aj ďalšia odpoveď, tentokrát od Veroniky Koperovej z DelNicky: „Určite by som gastráče zrušila a príspevok na stravné volila vyplácať v peňažnej forme. Aby bolo jasné, gastráče nie sú žiadnym bonusom k výplate. Gastráč je v podstate časť výplaty, ktorú zamestnanec dostáva vo forme lístkov. Problémom však je, že gastráč, napríklad v hodnote 4,-eur, v skutočnosti nemá hodnotu 4,-eurá.
Nie je potrebné, aby sa na príspevku na stravné obohacovali cudzie firmy!
Na Slovensku sú to 3 najväčšie firmy, ktoré za to, že vytlačili lístky, predali zamestnávateľom a neskôr pozbierali, napr. v takom roku 2018 zinkasovali ročnú províziu takmer 33 miliónov!

A čo na to zamestnanci?

Keď sme sa opýtali na ich názor, čo by sa zmenilo, ak by mali stravné vyplatené v hotovosti, odpoveď znela vo väčšine prípadov tak, že by sa stravovali zhruba rovnako, možno by si občas niektorí zobrali niečo z domu, veď jesť sa musí...

Autor a foto: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.