d3 kysuceV posledných dňoch sa znovu rozvírili debaty o citlivej téme dostavby D3 na Kysuciach. Ministerstvo totiž dávalo nádej na rýchlejšiu dostavbu diaľnice, avšak ako hovorí minister - dobieha nás minulosť.

Minister dopravy Andrej Doležal: "Som pod obrovským tlakom, aby som dobehol niečo, čo malo byť hotové dávno keď som prišiel".

Minister má pravdu. Povedzme to rovno - Árpad Érsek nebol nadšencom budovania D3 na Kysuciach.
Je fakt, že minister A. Doležal sa usiluje o dostavbu D3 na Kysuciach. Oproti minulému ministrovi naozaj badať výraznú  zmenu v prístupe - napríklad v tom, že nové ministerstvo urobilo prioritizáciu dostavby diaľníc nie podla voličskej základne, ale podľa hustoty dopravy, ekonomických potrieb Slovenska a samozrejme občanov. To tu roky chýbalo. Za chybu ministra dopravy treba snáď pripísať fakt, že ešte v polovici mája tohoto roku (2021) keď predniesol dokument o harmonograme výstavby diaľníc, v časti D3 bol uvedený rok dostavby 2027, resp. 2028. Kysučania si kladú logickú otázku, čo sa za pár mesiacov zmenilo a prečo sa fakt o dokumente EIA nezohľadnil v termínoch už vtedy. Keď mala o tomto vedieť napríklad župa, ministerstvo o tom nevedelo?

Za všetko môže EIA…

  • Čo je EIA? V skratke a zjednodušene je to posúdenie na životné prostredie. Tento dokument je podstatný pri žiadaní o financovanie z EÚ.

    Spýtali sme sa NDS: Je potrebné robiť novú štúdiu realizovateľnosti keď ju už máme?

    "Pôvodná štúdia nie je a ani nemohla byť vypracovaná podľa dnes platných metodík a preto je potrebné vypracovať novú. Nová EIA sa nerobí z dôvodu, že by pôvodná stratila platnosť. Nová EIA sa realizuje z dôvodu vyhodnotenia aktuálneho stavu a posúdenia dopadov na klímu, aktuálnej potreby migrácie zvierat, hodnotenia dopadov na zdravie a podobne."

Minister o D3 na Kysuciach:

Ak je momentálne položená otázka, že za odsun termínu výstavby D3 je dokument EIA (resp. potreba jej aktualizácie), tak sa musíme pýtať: Prečo sa to nechalo dôjsť až tak ďaleko? Bol to kostlivec a "darček" od predchádzajúceho ministra, resp. vedenia NDS? Je za tým nekomunikácia a zlý menežment zodpovedných v minulom období? Dá sa dohľadať zodpovednosť za tento stav?

Otázok je mnoho. Tak či onak, postihnutým nie je len Kysucké Nové Mesto, ale celý región Kysuce. Postihnutým je cele Slovensko, pretože D3 neslúži len Kysučanom, D3 je predovšetkým dôležitá tranzitná tepna Slovenska a Európy.

Ministerstvo dopravy a minister si určite tiež musí klásť takéto otázky. Držme pánovi ministrovi, NDS a ďalším teda palce, aby pre výstavbu D3 urobili čo sa dá.

Na stole v tejto situácii je teda ďalšia otázka na najbližšie mesiace a roky: Dá sa niečo dovtedy urobiť, aby dopady v najbližších ťažkých rokoch boli pre Kysučanov čo najmenšie? V tomto by sa mali všetci Kysučania (horní aj dolní) zomknúť a spoločne navrhovať a prinášať riešenia.

Na situáciu reagovali aj primátori a starostovia Kysúc, ale aj NDS. Ich odpovede prinesieme v krátkom čase.

autor: redakcia
foto: NDS

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: