Oproti kostolu sv. Jakuba staršieho v Kysuckom Novom Meste sa nachádza poschodový objekt, dnes slúžiaci ako hotel.
Hoci budova pôsobí na prvý pohľad moderným dojmom, jej pôvod siaha niekoľko storočí do minulosti. V roku 1992 historičky umenia Zuzana Zvarová, Zuzana Ševčíková a H. Haberlandová vypracovali inventarizáciu objektov pamiatkovej zóny Kysuckého Nového Mesta, a pri tejto príležitosti preskúmali a zhodnotili 33 obytných domov, vrátane spomínaného objektu na dnešnej Ulici Čs. Armády.
Pre tento objekt sa zaužívalo označenie stará fara, do zoznamu národných kultúrnych pamiatok bol zapísaný ako kúria. Ako ukazuje označenie objektu, v minulosti slúžil ako sídlo farnosti. Pri inventarizácii v roku 1992 bol čiastočne zmapovaný vývoj domu. Vznikol pravdepodobne už na začiatku 16. storočia, má teda ešte neskorostredoveký pôvod. V tejto najstaršej fáze mala stavba podobu prízemného objektu vymurovaného z kameňa, s pivnicami zaklenutými valenou klenbou a s trojpriestorovou dispozíciou na prízemí.
Niekedy v prvej polovici 17. storočia prešiel objekt výraznou prestavbou, po ktorej získal typickú renesančnú dispozíciu s veľkou vstupnou sieňou situovanou v ose dispozície. Vľavo od nej, teda vo východnom trakte, bola umiestnená čierna kuchyňa. V období baroka bol objekt opäť výrazne prestavaný a predovšetkým zvýšený o ďalšie nadzemné podlažie. Vstup na poschodie zabezpečovalo schodisko umiestnené v severovýchodnom kúte prízemnej siene, nový vstup bol vybudovaný aj do pivníc.
Baroková prestavba sa dotkla aj interiéov − na prízemí boli takmer všetky priestory zaklenuté, len dve miestnosti mali trámové záklopové stropy. Priestory na poschodí mali stropy rovné. Fasáda ako aj vnútorné priestory boli ozdobené barokovou štukovou výzdobou. K barokovej prestavbe došlo niekedy v priebehu druhej polovice 18. storočia.
Podobu budovy v tomto období zachytáva votívny obraz, ktorý je dnes umiestnený v kostole Panny Márie v Kysuckom Novom Meste. V spodnej časti obrazu namaľoval neznámy maliar vedutu mesta, na ktorej pomerne verne zachytáva jeho podobu. Obraz nie je datovaný, no keďže je na ňom namaľovaná kaplnka Panny Márie, dostavaná v roku 1746, je zrejmé, že vznikol niekedy po tomto roku. Na obraze je na severnom nároží námestia vidieť veľkú poschodovú budovu fary s vysokou manzardovou strechou.
Budovu stavby nachádzame aj na mapách prvého vojenského mapovania z roku 1749, tu je zakreslená s dlhým obdĺžnikovým pôdorysom. K ďalšej úprave budovy došlo na začiatku 19. storočia v klasicistickom duchu. Nešlo o nejakú výraznú prestavbu, zmeny sa dotkli predovšetkým interiéru, kde bolo prestavané schodisko, osadené nové dvere a pod.
Úpravy na konci 19. storočia sa výraznejšie dotkli vonkajšej fasády, ktorej baroková výzdoba bola redukovaná do neoslohového výrazu, v interiéri boli jednotlivé priestory na oboch nadzemných podlažiach vybavené vstavanými skriňami a pred budovou bola vytvorená predzáhradka obklopená ozdobným mrežovým plotom. Podobu fary po prestavbe zachytáva pohľadnica, vytlačená niekedy pred požiarom v roku 1904.
Stavba mala ešte vysokú manzardovú strechu krytú šindľom, s dvoma drobnými arkiermi presvetľujúcimi podkrovné priestory. Okná na fasáde lemovali široké plastické šambrány, portál vstupného otvoru bol pravouhlý, v nadpraží s vloženou pravouhlou doskou. Fasádu na úrovni prvého poschodia členila kordónová rímsa, nad ňou prebiehala podokenná (parapetná) rímsa spájajúca okná prvého poschodia, a pod strechou fasádu ukončovala korunná rímsa. Pred priečelím fary bola vytvorená malá predzáhradka s dreveným mrežovaným plotom s murovanými stĺpmi. Do dvora sa vstuporivo prepájalo faru so susedným domom.
Pri 1904 bola poškodená aj budova fary. Pohľadnica z roku 1907 zachytáva objekt po následnej oprave, pri ktorej vysokú manzardovú strechu nahradila nižšia sedlová strecha s plechovou krytinou a okná aj vstupný otvor mali výrazne zjednodušené lištové šambrány. Oplotenie predzáhradky zostalo zachované vo svojom pôvodnom tvare, len drevený plot nahradil kovaný.
V priebehu 20. storočia budova utrpela ďalšie škody, najmä v päťdesiatych rokoch 20. storočia, kedy došlo k nevhodným úpravám objektu pre nové využitie, v druhej polovici 20. storočia tu sídlil napr. sklad nábytku.
Napriek nevhodnému využitiu boli v roku 1992 v objekte zachované viaceré staré a hodnotné prvky, ktoré autorky inventarizácie odporúčali zachovať, napr. barokovoklasicistické dvere, dlažby, barokové štuky na klenbách, drevené schodisko s kovovým zábradlím, okná s lištovými šambránami, spomínané vstavané skrine z 19. storočia, a dokonca aj čierna kuchyňa. Okrem iného žiadali tiež nezobytňovať podkrovie a strešné roviny zachovať bez rušivých vikierov a nástrešných okien.
Pri pohľade na dnešnú stavbu, ktorá bola medzitým adaptovaná na hotel, je zrejmé, že nie všetky požiadavky autoriek inventarizácie boli zohľadnené. Objekt starej fary bol v roku 1993 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku a dnešný stavebno‐technický stav pamiatky je hodnotený ako dobrý.
Fotografie exteriéru fary z roku 1992 (Zdroj: Inventarizácia objektov pamiatkovej zóny)
https://www.mojekysuce.sk/clanky-a-komentare/o-starej-fare-v-kysuckom-novom-meste#sigProId18c97f0e77
Fotografie interiéru fary z roku 1992 (Zdroj: Inventarizácia objektov pamiatkovej zóny)
https://www.mojekysuce.sk/clanky-a-komentare/o-starej-fare-v-kysuckom-novom-meste#sigProIdfa993570c7
Mgr. Danka Majerčíková
- Článok je z publikácie Kysucký múzejník, ktorú si môžete prečítať na tomto odkaze >>