elektricke releNajprv otázka z oblasti automobilovej techniky: čo sú to elektrické relé a na čo sa používajú? Vsadím sa, že aj tí najznalejší nadšenci štyroch kolies budú mať problém správne ich definovať. Tu je nápoveda: elektrické relé zabezpečujú správny tok prúdu z batérie do prijímača.

Zabezpečujú napríklad funkčnosť smerových svetiel, stretávacích svetiel, diaľkových svetiel a hmlových svetiel. Relé sú okrem iného zodpovedné aj za elektrické ovládanie okien, otváranie a zatváranie centrálneho zamykania a vykurovanie interiéru vozidla.

RELÉ = ELEKTROMAGNET

Znamienko rovnosti použité vo vyššie uvedenom nadpise jasne definuje princíp fungovania elektrických relé používaných v automobiloch. Tá je nasledovná: po zapnutí konkrétneho spotrebiča začne vinutím relé pretekať prúd. Vzniknuté magnetické pole vo feromagnetickom jadre relé priťahuje špeciálnu pohyblivú dosku (odborne nazývanú jumper) spolu s kontaktom na konci dosky k druhému, stacionárnemu kontaktu. Ak sú tieto kontakty skratované, môže z batérie do prijímača tiecť prúd. Keď sa však spotrebič vypne, prúd prestane pretekať vinutím elektromagnetu. V dôsledku toho sa pohyblivý mostík stiahne späť pomocou pružiny a kontakty sa otvoria.

TENKÉ NAMIESTO HRUBÝCH

Čo ponúka použitie elektrických relé v praxi? Vďaka nim je možné použiť tenké elektrické vodiče na vedenie prúdu s intenzitou niekoľko až niekoľko desiatok ampérov. Ako zdôrazňujú odborníci, nedostatok takýchto zariadení by mal za následok potrebu používať hrubé káble (t. j. s veľkým prierezom), na linke batéria - spínač prijímacieho zariadenia - poistková skrinka - prijímač. Okrem toho by ďalšou komplikáciou bola aj vzdialenosť medzi konkrétnym tlačidlom a prijímačom. V niektorých prípadoch je vzdialenosť medzi tlačidlom a prijímačom až niekoľko metrov, čo si drvivá väčšina používateľov automobilov neuvedomuje. Nie je preto potrebné mať veľkú predstavivosť, aby sme si uvedomili, koľko miesta by zabralo vedenie káblov ku všetkým prijímačom, nehovoriac o vysokých nákladoch na ich výrobu.

OTVORENÉ, ZATVORENÉ A PREPOJENÉ

V moderných automobiloch sa používajú tri hlavné typy elektrických relé. Väčšinou ide o relé s tzv. rozpojenými kontaktmi. Fungujú tak, že pri priechode prúdu cez vinutie elektromagnetu sa tento spojí. Takéto relé sa používajú predovšetkým v obvodoch všetkých typov svetiel (diaľkové svetlá, stretávacie svetlá a hmlové svetlá), ako aj na spúšťanie zvukovej signalizácie a vyhrievanie zadného okna (prípadne aj predného okna). V prípade alarmov a imobilizérov sa zasa používajú relé s uzavretými kontaktmi. Na rozdiel od ich otvorených náprotivkov si ich otvorenie a aktivácia konkrétneho prijímača vynúti prietok prúdu. Ďalší typ elektrických relé možno nájsť okrem iného v obvodoch centrálneho zamykania alebo elektrického ovládania okien. Tie majú nepohyblivé horné a dolné kontakty a prepojka pohybujúca sa medzi nimi je zodpovedná za zmenu napätia dodávaného do prijímača.

VŽDY ROVNAKÉ

Ako zdôrazňujú odborníci, elektrické relé (www.tme.eu) sú pomerne spoľahlivé zariadenia. Aj tie však, rovnako ako ostatné zariadenia inštalované vo vozidle, podliehajú mechanickému a elektrickému poškodeniu. Výmena samotného relé nie je obzvlášť náročná. Pri tom však treba dbať na to, aby sa poškodený typ nahradil rovnakým typom, inými slovami: otvorený - otvorený alebo zatvorený - zatvorený. Okrem toho by ste mali mať na pamäti, že "nožičky" rôznych typov relé môžu mať rovnaké usporiadanie a pasovať do rôznych zásuviek! Takže relé vložíte, ale keď zapnete napájanie, spôsobíte skrat v elektrickom systéme prijímača... Preto je dobré nechať si chybné relé vymeniť v špecializovanom servise, ktorý je vybavený špeciálnym diagnostickým zariadením. To je dôležité najmä v prípade tzv. multifunkčných zariadení, napr. s oneskoreným vypínaním.

Reklamný článok

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.